به مناسبت 27 اردیبهشت روزجهانی ارتباطات و روابط عمومی
مدیری که روابط عمومی را از خود دور کند، مانند آدمی است که عینک خود را جا بگذارد
یادداشت / روابط عمومی در دوران حیات خود همواره با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده است و ارتقای جایگاه این دانش هنری در اغلب اوقات وابسته به آدم ها بوده است و معمولاً آدم هایی که از دانش ارتباطی بالایی در بین مردم و جوامع برخوردار بوده اند توانسته اند در این حوزه به توفیقاتی دست پیدا کنند.
تعاریف مختلفی از سوی اندیشمندان علم روابط عمومی در کتب مختلف ارائه شده است اگر چه ممکن است در ظاهر این تعاریف تفاوت هایی به نظر برسد اما در ماهیت همه این تعاریف یک واژه بنام ارتباطات همواره خودنمایی می کند ، یعنی در همه تعاریف می توان ردپای ارتباطات را در روابط عمومی شاهد بود.
بر اساس این نظر می توان گفت روابط عمومی عبارت است از مدیریت ارتباط با گروه های اجتماعی به منظور ایجاد فهم مشترک و درک متقابل.
متاسفانه روابط عمومی متناسب با ادوار گذشته رشد نکرده است. شاید یکی از علت های آن این باشد که عمر طولانی آن در جوامع دانشگاهی پایین است و یا کسانی که در این حوزه مشغول انجام وظیفه هستند خیلی تخصصی نیستند.
اگر نقبی به گذشته بزنیم و نگاهی به 7 دهه عمر روابط عمومی در کشورمان بیندازیم در خو اهیم یافت که روابط عمومی همواره مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده و مراحل رشد آن نسبت به سایر ادارات و بخش ها بسیار کند بوده است.
در برخی از ادارات، روابط عمومی را هنوز پایین ترین پست می دانند و نیروهای مازاد را روانه روابط عمومی می کنند. بنر جسباندن و عکس و پلاکارد نصب کردن دیدگاهی است که متاسفانه هنوز هم در باره روابط عمومی در برخی جاها حاکم است.
در دوران سنتی قنات جاری بود، درعصر صنعتی چاه های عمیق و احداث سد مطرح شد و در دوران پایداری بحث آبخیزداری مورد توجه قرار گرفت اما روابط عمومی متناسب با دورانی که پشت سر گذاشته است شاهد تغییرات قابل توجه نبوده است.
امروز روابط عمومی برای ارتقای جایگاه خود نیازمند این است که از روش سنتی به روابط عمومی الکترونیک ارتقاء پیدا کند زیرا گسترش روز افزون ابزار و فناوری های نوین در کار و زندگی مردم ایجاب می کند که روابط عمومی نیز در مسیر الکترونیکی شدن گام بردارد.
اصلاح ساختار تشکیلاتی، پست سازمانی و نبود ردیف اعتباری و بودجه همواره یک چالش اساسی و دلمشغولی برای روابط عمومی بوده است. اما آنچه امروز روابط عمومی را در بسیاری از سازمان ها پویا و کارآمد ساخته است شور و شوق کسانی است که در این عرصه هنرمندانه مشغول انجام وظیفه هستند.
اطلاع رسانی از اقدامات منابع طبیعی امروز یکی از وظیفه اصلی روابط عمومی است و مکمل اطلاع رسانی، اطلاع یابی است و با اطلاع یابی شناخت روابط عمومی از افکار عمومی بیشتر شده و می توان به میزان تاثیر پذیری از افکار عمومی پی برد.
امروز منابع طبیعی با اقداماتی که در بخش های مختلف نظیر: آبخیزداری، جنگلکاری، مرتعداری و بیابان زدایی انجام می دهد همه مواهب آن نصیب زندگی مردم و محیط زیست می شود. اثر بخشی جنگل ها در تولید اکسیژن و جذب گازکربنیک و گردوغبار، کارکرد مراتع در تولید علوفه، گیاهان دارویی و ترسیب کربن، کارکرد آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت سفره های زیرزمینی و اثربخشی اقدامات بیابان زدایی در تامین امنیت کشاورزی و مصون نگه داشتن سکونتگاه های انسانی، راههای مواصلاتی و مراکز تاسیساتی از هجوم شن های روان و غیره از جمله تاثیرات و اثر بخشی منابع طبیعی به محیط زیست انسانی و جانوری است که روابط عمومی وظیفه دارد با تبیین و شناسایی این کارکردها، وظیفه خود را نسبت به حفاظت و احیای جنگل ها و مراتع ادا کرده و از تخریب محیط زیست و جنگل ها جلوگیری نماید.
ختم کلام اینکه ؛ امروز نقش و اهمیت روابط عمومی در ادارات و سازمان ها به گونه ای است که اگر مدیری روابط عمومی را از خود دور کند، بسان آدمی است که عینک خود را جا بگذارد.
* هادی شفیعی /کارشناس روابط عمومی سازمان منابع طبیعی
ارسال به دوست